Steeds meer potentiële klanten zoeken, met name op hun smartphones, naar bedrijven of instellingen in de buurt. Lokale zoekmachine-optimalisatie (SEO) wordt steeds belangrijker en kan ook jouw bedrijf helpen om online meer succes te behalen! Daarom geeft online marketeer Frank de Hek 5 lokale SEO-tips voor ondernemers!.
Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat 57% van alle respondenten meer dan 6 keer per jaar naar lokale bedrijven zoekt. En 15% van alle respondenten zoekt bijna elke dag naar bedrijven of winkels in de buurt. Deze hoeveelheid zoekopdrachten vertegenwoordigt natuurlijk een enorme waarde, waar jij als ondernemer ook van kunt profiteren.
Het concurrentieniveau is bij lokale SEO veel lager dan bij normale SEO. Omdat je alleen concurreert met andere lokale instellingen, heb je meer kans om bovenaan in Google te komen. Je kunt je voorstellen dat scoren op het zoekwoord “loodgieter” véél lastiger is dan scoren op het zoekwoord “loodgieter Vlaardingen”. Google kijkt bij deze zoekopdracht alleen naar bedrijven gevestigd in Vlaardingen, waardoor je niet met de rest van Nederland hoeft te concurreren.
Omdat men bij lokale zoekopdrachten een andere intentie heeft, is de kans op een aanvraag via je website bij lokale SEO groter. Men is specifieker op zoek naar een product op dienst. De “koopintentie” is dus groter, waardoor investeren in lokale SEO sneller rendabel is.
Steeds meer inkopers gebruiken het internet, net name op mobiel, om te zoeken naar lokale organisaties. Men heeft toch meer vertrouwen in een lokaal bedrijf. Daarnaast is uiteraard de bereikbaarheid belangrijk en referenties van andere klanten in de buurt. Het hebben van reviews van je bedrijf is dus belangrijk, iets wat we met lokale SEO gemakkelijk kunnen stimuleren!
Het hebben van online reviews in erg belangrijk voor je onderneming! Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat 88% van alle respondenten online reviews gebruikt bij het bepalen van de kwaliteit van een lokaal bedrijf. 93% zegt online reviews te lezen voor ze ergens gaan eten of winkelen. Daarnaast hecht Google veel waarde aan de hoeveelheid en kwaliteit van reviews van je bedrijf. Des te meer reviews van kwaliteit, des te hoger je score in Google! Vraag dus zeker aan je klanten of ze een mooie review willen schrijven op Google Mijn Bedrijf of Facebook.
Het vastleggen en opmaken van je Google Mijn Bedrijf pagina verbetert direct de lokale vindbaarheid. Als je ervoor zorgt dat je bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk is, heb je meer kans om lokaal goed gevonden te worden. Dit houdt in dat je:
Surf direct naar https://www.google.nl/business/ om je pagina te claimen.
Indien je jouw NAW-gegevens op andere pagina’s dan Google Mijn Bedrijf zet – zoals je eigen website -, zorg er dan voor dat je consistent bent in de opmaak van de gegevens. Gebruik bijvoorbeeld altijd óf je internationale telefoonnummer óf lokale telefoonnummer.
Zorg dat deze gegevens altijd en overal up to date zijn!
Om te zorgen dat Google je zo hoog mogelijk in de zoekmachine weergeeft, hecht de zoekmachinegigant veel waarde aan verwijzingen naar je website. Indien een lokale autoriteit (gemeente, online krant, etc.) naar je website linkt, vindt Google je bedrijf belangrijk en zal je hoger uitkomen in de lijst met zoekresultaten.
Je kunt deze linkjes bijvoorbeeld stimuleren door een artikel (betaald) te laten plaatsen bij de lokale online krant of in de Gemeente Index. Daarnaast kan het slim zijn om bijvoorbeeld samenwerkingspartners naar je website te laten linken.
Ook voor lokale SEO is een technisch correcte website van groot belang. Zorg bijvoorbeeld dat de plaatsnaam in de titel van je website en landingspagina’s staat. Daarnaast dienen andere koppen, afbeeldingen en beschrijvingen de juiste teksten te bevatten. De website dient veilig, up-to-date en responsive (geschikt voor mobiel en tablet) te zijn.
Je kunt met je websitebeheerder of een SEO-specialist in gesprek gaan om deze zaken goed te laten zetten. Let op: Zorg dat de specialist écht verstand heeft van SEO, omdat slechte technische SEO je bedrijf kan schaden.
Goede online vindbaarheid van je bedrijf in je eigen plaats (lokale SEO) brengt veel voordelen met zich mee. Klanten weten je gemakkelijker te vinden, hebben meer vertrouwen in je bedrijf én zullen sneller een afspraak maken dan bij “normale SEO”. Hierdoor wordt lokale SEO snel rendabel. Je kunt nu direct aan de slag met het verbeteren van je online vindbaarheid.
Kom je er zelf niet uit of wil je nóg verdergaande SEO laten uitvoeren? Natuurlijk kan onze online marketeer Frank de Hek daar goed bij helpen!
frank@themindoffice.nl
Bronnen:
Bluedesk (https://bluedesk.nl/local-seo-5-tips-om-lokaal-beter-gevonden-worden/) 2017
BrightLocal (https://www.brightlocal.com/learn/local-consumer-review-survey-2014/) 2014
Neem contact op en we vertellen je er graag alles over!
Lees je termen die je niet begrijpt?
Bekijk onze kennisbankLees je termen die je niet begrijpt?
Bekijk onze kennisbankKom langs bij ons kantoor in Vlaardingen en ontdek de mogelijkheden waarmee je jouw merk op de kaart zet. Neem contact op en plan direct een afspraak.